نگاهی به برنامه های قرآنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی به تشریح برنامه های قرآنی این اداره کل پرداخت.

حمید صمدی، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، در گفت وگو با ایکنا از خراسان رضوی در خصوص برنامه های قرآن و عترت این اداره کل اظهار کرد: برگزاری کرسی های تلاوت در مسجد کرامت که یکی از پایگاه های قرآنی قبل از انقلاب در مشهد نیز بود همچنان ادامه دارد، ضمن اینکه این کرسی تلاوت در آخرین یکشنبه هر ماه بعد از نماز مغرب و عشا برگزار می شود و در هر جلسه بین 500 تا 600 نفر از علاقه مندان به کتاب الهی حضور پیدا می کنند. وی درباره طرح دیگری که در حال انجام است ادامه داد: تولید و انتشار کتاب جلسات قرآن از دیگر فعالیت ها بوده و بعد از اینکه این طرح به جامعه قاریان قرآن مشهد واگذار شد، عنوان کتاب به «منش استادی» تغییر پیدا کرد که در این راستا گروهی از کارشناسان قرآنی در منزل افراد پیشکسوت قرآنی حضور پیدا کرده و در آنجا کلیپ و عکس تهیه می شود، در هر جلسه برگزاری تلاوت نیز یک نشریه رونمایی می شود که دو شماره اخیر آن مربوط به گفت وگو با صادق علمی و نشریه دیگر سید جواد سادات فاطمی بود. صمدی در خصوص سایر فعالیت های اداره قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در مهرماه نیز شاهد برگزاری اختتامیه دومین جشنواره «قصه های قرآنی تببین» بودیم و اتفاقات خوبی در آنجا رخ داد که یکی از موارد رونمایی از کتاب آثار منتخب این جشنواره بود، همچنین هم اکنون با همکاری جامعه قاریان قرآن مشهد شاهد برگزاری دوره های تخصصی آموزش قرآن در حوزه های روخوانی و روانخوانی، صوت و لحن، حفظ، دوره های تربیت معلم قرآن و... هستیم. وی درباره جلسات قرآنی اظهار کرد: سلسله جلساتی نیز با عنوان «شورای مشورتی و هم افزایی فعالیت های قرآنی استان» در حال برگزاری است و در آخرین مصوبات، طرحی با موضوع «تقویت جلسات سنتی و محلی قرآن کریم» عنوان شد که در مرحله اول بیشتر به جلسات قرآن در مشهد پرداخته شد و حدود 10 دستگاه دولتی و مردمی در حال کمک به این موضوع هستند تا بتوانیم این جلسات را بسترسازی کنیم و قرآن و رحل را رایگان در اختیار مکان هایی که نیاز دارند، قرار دهیم. معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: در آینده ای نزدیک نیز شاهد اطلاع رسانی در خصوص محله های قرآنی مشهد خواهیم بود و طی استعلامی که از شهرداری انجام شد 176 محله در مشهد وجود دارند که در هر محله حداقل 10جلسه قرآن برگزار می شود و قرار است یک جلسه به عنوان جلسه مرکزی هر محله معرفی و به صورت بنر و یا مانند آن در نمای شهر نیز ظاهر شود تا هر فرد از جلساتی که در محله اش برگزار می شود مطلع شود، همچنین امیدواریم با آغاز به کار دبیرخانه هجدهمین نمایشگاه بین المللی قرآن و عترت مشهد مقدس برنامه ریزی بیشتری برای ابتدای ماه مبارک رمضان داشته باشیم تا امکان تجمیع آخرین دستاوردهای قرآنی نیز فراهم شود. وی در خصوص انتظارات این اداره از دولت جدید بیان کرد: از رئیس جمهور انتظار می رود برنامه ریزی ویژه ای در حوزه فعالیت های قرآن و عترت داشته باشند، زیرا فعالیت های قرآنی و پرداختن به موضوع قرآن در سطح جامعه بسیار کمرنگ شده است و این مسئله شایسته مشهد نیست و این شهر باید به عنوان پایتخت قرآن و عترت برای مردم جامعه معرفی شود و در این راستا المان های قرآنی نسبت به موضوعات دیگر در سطح شهر در اولویت قرار گیرند. صمدی ادامه داد: همچنین توقع می رود دولت طرح ویژه ای به صورت گسترده و همه جانبه در خصوص حوزه های قرآنی تنظیم کند، زیرا وجود این طرح ها در سطح شهر تأثیر بسیار زیادی در هدایت خانواده ها دارد تا به سمت ترویج سبک زندگی قرآنی روند، ضمن اینکه این موضوع نباید محدود به مشهد باشد و در دیگر روستاها، شهرها و استان ها نیز باید صورت گیرد. موضوع دیگری که رئیس جمهور بر آن تأکید داشتند ایجاد زمینه گفتمان بود که این زمینه نیز در قشرهای مختلف جامعه از جمله نوجوانان، جوانان و دانشجویان باید فراهم شود و در این راستا در مدارس و دانشگاه ها کرسی های آزاداندیشی برگزار شود و این گفتمان ها با استدلال های قرآنی انجام شود. وی در خصوص همکاری اداره قرآن و عترت فرهنگ و ارشاد اسلامی با آموزش و پرورش گفت: طی برگزاری چندین جلسه با مسئولان حوزه آموزش و پرورش آن ها اعلام آمادگی در ارتقا سطح آموزش های قرآنی در آموزش و پرورش را داشتند، همچنین آموزش و پرورش و جامعه قاریان قرآن دوره های تربیت مربی و معلم قرآن را نیز برگزار و هم اکنون بیش از 3000 مربی و معلم قرآن در این دوره ها شرکت کردند و اگر از ظرفیت این مربیان به عنوان معلم در آموزش و پروش استفاده شود، آنها می توانند تأثیرگذاری خوبی در آموزش های قرآن برای دانش آموزان داشته باشند، زیرا امروز یکی از خلأهای مهم آموزشی نبود معلم قرآن در مدارس است. انتهای پیام

نظرات

captcha